DOLAR 31,0391
EURO 33,6226
ALTIN 2.032,18
BIST 9.374,20
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Giresun 14°C
Açık
Giresun
14°C
Açık
Cts 13°C
Paz 15°C
Pts 14°C
Sal 12°C

HATALARI YÜZE VURMAMAK

15.06.2023
136
A+
A-

HATALARI YÜZE VURMAMAK

Bir Sahebe topluluğunda köyden gelen bir bedevi de oturmaktadır . Ancak bedevinin karnında bir sıkıntısı da mevcuttur . Bundan olacak ki , bir ara karnındaki yeli tutamaz topluluğun içinde dışarıya çıkarırken duyulur .
Bu sırada biri seslenir :
— Karnından yel çıkan adam gitsin abdestini yenilesin .
Kimse kalkıp da abdest almaya yönelmez . Çünkü kalkan kimse utandırıcı fiilin sahibi durumunda kalacak . Böylece hata yüzüne vurulmuş olacaktır .
Hatayı yapanın kim olduğunu bildiği halde Rasülüllahın sünnetini de iyi bilen Cerir hemen atılır : — Arkadaşlar hepimiz kalkıp yeniden abdest alalım . Çünkü abdest üstüne abdest almak , nurun ala nurdur .
Hep birlikte kalkıp abdest alırlar . Utandırıcı fiilin sahibi de böylece kendisini gizlemiş daha fazla utanma durumunda kalmamış olur . Duruma vakıf olunca Hazreti Ömer aynen şöyle der :
— Ya Cerir sen öncede böyle arif idin , şimdi de böyle arifsin . Ne güzel mesele hallediyor , ne güzel çareler buluyorsun . Allah senden razı olsun.
******
AVRUPA VE BİZDE TEMİZLİK
Evliya Çelebi ( I.509 ) İstanbul da 200 sebil , 4 bin büyük çeşme , 9.995 Umumi ve hususi çeşme , 7.989 musluk bulunduğunu yazar . 1638 ‘de İstanbul da ( Boğaziçi ve uzak semtler dışında ) 302 umumi ve 14.324 hususi ( saray ve konak ) hamamı vardı . En büyükleri Fatih’in yaptırdığı ÇUKURHAMAM ‘dı . 100 kurnalı olan bu hamamda günde binlerce kişi yıkanıyordu . Evliya I , 330-4 ) Türk köylerinin büyüklerinde bile kubbeli hamama tesadüf edilmektedir . Bu durum Avrupalı seyyahları çok şaşırtmıştır . Zira o asırlarda Avrupada yıkanma adeti yok gibiydi . Sıhhate muzır sayılırdı . En büyük hükümdar saraylarında bile hamam banyo ve benzeri bir şey yoktu .
Fıçı içinde bazen yılda bir defa yıkanılırdı . İlk banyo dairesini 18 asrın sonlarında Versailles Sarayında ( Fransız Şatosu ) Kraliçe Marie Antoniette yaptırmış Burası ihtilalcilerin eline geçince halk çok ayıplayıp , kraliçeyi lüzumsuz tasarrufla suçlamış . çok alay eden , mizahi yazılar yazan ihtilalcilerde olmuş . ( Türkiye Tarihi 12 cilt )
******
GAZNELİ MAHMUD
İla-yı Kelimetullah için durup dinlenmeden arka arkaya yaptığı seferler ile Tevhidin bayrağını Hindistan içlerine kadar ulaştırarak tarihin kaydettiği ender komutanlardan biri olan Gazneli Mahmud’un , maddenin fatihi olduğu kadar mananında fatihi olduğunu , her gece üzerindeki padişahlık elbisesini çıkartıp eski bir elbise giyerek sabahlara kadar Rabbine yalvarıp yakardığını ve kendini daima kusurlu görüp :
“ Ben ne emreden sultan , ne büyük bir Fatihim
Bu dergaha yüz süren , zavallı bir fakirim
Elimden , amelimden hiç bir şey hasıl olmaz ,
Ancak senin lütuf elin , inşallah olur yârim . “ Diyerek Yüce Mevladan mağfiret dileyen bir zat idi .
*****
İMAM-I RABBANİ HAZRETLERDEN
Rasülüllah Efendimizin vefatından BİN sene geçtikten sonra , ümmetinden gönderilen alimlerin sayısı az ise de , bu şeriatı tam kuvvetlendirmeleri için , çok yüksek olacaklardır .
Rasülüllah Efendimiz , Hazreti MEHDİ ‘nin teşrif edeceğini haber vermiştir . BİN sene sonra gelecektir . İsa (as ) da BİN sene sonra inecektir . BİN sene sonra gelen Evliyanın yükseklikleri , Ashab-ı Kiramın yüksekliklerine benzemektedir . Her ne kadar peygamberlerden sonra , en üstün Ashab-ı Kiram ise de , sonra gelenler , bunlara çok benzedikleri için, hangilerinin daha üstün oldukları anlaşılamaz gibi olmuştur . Belki de bunun içindir ki , Rasülüllah Efendimiz : — Rasülüllah Efendimiz , Ashab-ı Kiramın zamanından sonra , tabiinin zamanının daha yüksek olduğunu bildirdi . Bunlarında BİN sene sonra gelenlerden daha üstün oldukları anlaşıldı . Sonra gelenlerin Ashab-ı Kirama çok benzemesi nasıl olur ?
Şöyle veririz ki :
— O İki asrın , bu son gelenlerden daha üstün olması , belki onlarda Evliya sayısının çok ve bid’at sahiplerinin az olduğu için olabilir . Bunun için , sonra gelenler arasında bir kaç evliyanın , o İki asırda bulunan Evliyadan daha üstün olduğunu söylemek , yanlış olmaz . Mesela Hazreti MEHDİ böyledir .

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.