DOLAR 9,2885
EURO 10,7576
ALTIN 528,05
BIST 1.410
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Giresun 16°C
Kuvvetli Sağanak
Giresun
16°C
Kuvvetli Sağanak
Sal 15°C
Çar 14°C
Per 17°C
Cum 21°C

ZEKATTA ; FİSEBİLİLLAH

04.05.2021
159
A+
A-

HAK  DİNİ  KUR’AN  DİLİN de   şöyle  denilmektedir  : “ Fİ SEBİLİLLAH “  Allah  yolundakiler  için   demektir . ki  Allah  için  bir  ibadet-i  mahsusada  mahsur  olanların  vasfı  mahsusunu  anlatır . Diğer  mesarife  verilen  sadakalar  dahi  fi  sebilillah  olduğu  halde , bu  mesarife  verilen  sadaka  Fi Sebilillah  Fi  Sebilillah tır . ( Yani  iki  kere  Fi Sebilillahtır ) Binean aleyh burada  fisebilillahtan  murat  bir  mana-i  has  olduğu  zahirdir . Ve  bu  mana da  evvela  cihad , saniyen  hac , salisen  Allah  için  tahsili  İlim  de  mülahaza  olunabilir . ( c. IV  sh.2578 )

TAHTAVİ ; “ Fİ SEBİLİLLAH “ tan  murat  ilim  talep  edenlerdir , Feteva-i  Zahiriyede  böyledir . Muzmarat da  fakir  olan  hamele-i  Kur’andır .  denildi . İhtilaf , Fi  Sebilillahın  tefsirindedir . Yoksa  hükümde  değildir . Yani , Fi  Sebilillah dan  murad  olunan  ve  tefsir  edilen  sınıfların  hepsine  zekat  verilebilir , demektir .  ( s. 392 )

DÜRRÜ’L  MUHTAR  Şöyle  diyor  ; “ Ulumu  diniyye  tahsil  eden  talebe  ve  öğreten  alim , zengin  olsa   bile , çalışıp  kazanmaya  vakitleri  olmadığı  için  zekat  alabilirler .

İBN-İ  ABİDİN , Mebsuttan  naklen  şöyle  diyor :     “ Nisaba  malik  olana  zekat  vermek  caiz  değildir . Ancak  talebe-i  ilim  olana  , gazilere , hac da  bulunanlara , zengin  olsalar da  zekat  vermek  caizdir .  Zira  Hadis-i  Şerifte  :

— İlim  tahsilinde  bulunanların  40  yıllık  nafakası  olsa da  zekat  vermek  caizdir . buyurulu , demektedir .         ( c.II  sh. 59 )

İBN-İ  ABİDİN  şu açıklamayı  ilave ediyor :

— İlim  okumak  ve  okutmak olmasaydı , din  zaafa  uğrar , çünkü  onu  omuzlayanlar bulunmaz , kazanmaya  iktidarı  olsa da  , zekat  ve  diğer  sadakalardan  istemeye  talebe  için  ruhsat  verilmiştir . “ Sadece  şeriat  ilmini  öğrenmek  ve  öğretmekle  meşgul  olanlar  zekat  alırlar . “ ( c. II  sh.59-60)

İslam  ulemasının  Fi  Sebilillah  sınıfı  üzerindeki  içtihat  ve  görüşü  ciltler  dolduracak  kadar  çoktur . Hemen  hepsi  de  “  Fi  Sebilillahın  evvela  Cihad , demek  olduğunda  ittifak  halindedir .  Cihad’ın  ise  zamanın  şartlarına  göre  tezahür  ettiği  şekillendiği  izahtan  varestedir .

Asırlara  göre  değişen  cihad  şekli , bütün  şiddetiyle  devam  etmektedir .

Böyle  bir  zamanda  , Allahın  rızasını  temin  için  bin bir  türlü  mihnet  ve  meşakkati  de  göğüsleyerek  dini  ilimleri  tahsil  edenler  , İslam,  ilimleri  okuyanlar  ve  okutanlar , Fi  Sebilillah ta  umumi  manasına  dahil  oldukları  gibi  hususi  manası  olan  “  MÜCAHİDLER  “  sınıfına da  dahil  olarak  cihadın  zamanımızdaki  en  güzel  şekline  katılmış  oluyorlar .

Şu  halde , ulum-u  diniyeyi  tahsil  eden  , İslami  ilimleri  okuyan  ve  okutan  talebe-i  ulum , günümüz  şartları  nazarı  itibara  alındığında , zekat , fitre   ve  sadaka  için  en  efdal  sarf  mahalli  olmuş  bulunmaktadır .

Buna  rağmen , son  senelerde  “Talebeye  zekat  ve  fitre  verilmez . Bu  asla  caiz  değildir . “ şeklinde  bir  takım  iddia  ve  itirazlar  ortaya  çıkmaktadır . Hiç  şüphesiz , bu  nevi  sözler , İslam’a  ve  İslami  ilimlere  suikasttan  başka  bir  şey  değildir .

Kadirbilir  halkımızın  İslami  ilimlere  hizmetini  saptırmaya  matuf  bu  gibi  iddia  ve  itirazlara  kapılmamak  , Müctehidin-i  İzam  ve  Ulema-i  Kiram  hazeratının  asırlardan  beri  göstere  geldiği  istikamette  hareket  etmek  , Müslümanların  dünya  ve  ahiret  saadetleri  bakımından  son  derece  ehemmiyetlidir .

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.