DOLAR 31,0391
EURO 33,6226
ALTIN 2.032,18
BIST 9.374,20
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Giresun 14°C
Açık
Giresun
14°C
Açık
Cts 13°C
Paz 15°C
Pts 15°C
Sal 12°C

MEZHEBE RİAYET

25.01.2023
115
A+
A-

FETİHTE GÖRÜLEN HARİKALAR
Bir Rum Tarihçisi olan ve fetihte İstanbul’da bulunan Kırıtovülos gördüklerini şöyle anlatıyor :
1 . ) Muhasaranın son günlerinde halk , çoluk çocuk duaya çıkmışlardı . Ellerinde de mukaddes bildikleri PANAİNA resmi vardı . Onu taşıyarak dolaşıyor dua edip ağlaşıyorlardı . Bu resim hiç sebepsiz ellerinden yere düştü ve paramparça oldu . Hepsi ağlaşıp , kaçıştılar . 2 . ) Derken öğleye doğru , öyle müthiş bir kasırga zuhur etti ve güpe gündüz hadsız hesapsız şimşekler çakmaya , yıldırımlar düşmeye başladı . Sokaklara dökülüp ağlayan kalabalıklar bu sefer başlarını sokacak delik aradılar .
3 . ) Ertesi sabah ise şehirde hiç görülmemiş bir şekilde ve çok kalın bir sis tabakası şehri öyle kapladı ki göz gözü görmüyordu . 4 . ) 28 Mayıs günü ( fetihten bir gün evvel ) Ayasofya nın kubbesi müthiş bir ışıkla adeta alev aldı ve bu müthiş ışık bütün şehri dakikalarca aydınlattı .
******
MEZHEBE RİAYET
İmam-ı Rabbani Müceddid-i Elf-i Sani Hazretleri “ Mebde’ ve Mead “ risalesinin 30’uncu fıkrasında İmam-ı Azam Hazretlerinin “ Cemaatle namaz kılarken , imama uyanlar Kur’anı Kerim okumazlar .” şeklindeki içtihadı hakkında şöyle yazıyor :
— Madem ki , kıraat namazda farzdır ve Hadis-i Şerifte gelmiştir ki “ Fatihasız olmaz . “ namaz Yani Fatihasız namaz eksiktir . Neden hakiki kıraati bırakıp hükmi olan kıraate karar verdiler ? Bunun sebebini tamamen anlayamadım . Halbuki , Hanefi mezhebinde , imam arkasında kıraate dair açık bir delilin olmasını arzu ederdim . Bununla beraber mezhebe uyarak imam arkasında yine de , Fatiha okumazdım . Zira biliyordum ki mezhepden çıkmak dinsizliktir . “
Nihayet Hak Sübhanehü ve Teala Hazretleri , mezhebe riayetin ( uymanın ) bereketi ile Hanefi mezhebinde imama uyanların kıraati terk etmelerinin iç yüzünü bildirdi . Basiretimde kıraati hükmi ( İmamın okuyup cemaatin susması , yani imamın hem kendi yerine , hem de cemaatin yerine okuması ) gösterildi . Anlaşıldı ki imam ve cemaat hepsi birlikte , bir kişinin namazda Rabbine münacaatta olduğu gibi , münacaata durmuşlardır . ve bu işte imamı öne geçirmişlerdir . Bu zat , istekler aynı olduğu için , hepsinin dili ile arzularını ve ihtiyaçlarını arz eder . Kendilerine reis kabul ettikleri bu kimse onlar için konuşulanların da bu kimse ile , o huzurda beraber bulunmaları edebe aykırı olur . Aynı zamanda padişahın rızasına da uygun değildir . Öyleyse seçtikleri reisin , hepsinin namına ihtiyaçlarını bildirmesi ve arz etmesi şeklinde olan cemaatin hükmi konuşması hakiki konuşmalarından daha iyidir . İmam ile beraber okuyan cemaatin hali de yukarıdaki gibi olup , edepten uzak ve tefrikayı muciptir . Çünkü içtimai cemiyeti bozuyor .
******
OSMANLI TÜRKLERİ
Senenin hiç bir mevsiminde bu milletin ülkesinde ne maskeli balo , ne sokak dansları , ne karnaval eğlenceleri ne de başka yerlerde daima rastlanan gürültülü halk şenlikleri görülür .
Osmanlı Türklerinin milli karakterlerini teşkil eden vakarın , ağırbaşlılığın , durgunluğun tasviri kolay değildir . Dünyada huzur ve sükuna bundan daha müptela bir millet yoktur .
Ne kimseyi rahatsız eder , ne merak gösterir . Biraz fevkalade bir şey , mesela bir ecnebi kıyafeti , garip bir şey tuhaf bir hayvan görecek olursa , biraz durur , soğukkanlılıkla bakar , gülümser ve daha fazla oyalanmaya lüzum görmeyerek yoluna devam eder . Sokakta toplanmak , birini kovalamak , sevinç yahut hayret taşkınlıklarına kapılmak gibi haller için hiç bir Türk şehrinde halk arasında bile hiç bir zaman görülmeyen hareketlerdir . ( Mutadgead Ohsson )

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.